Altijd een duidelijk verhaal.

Blog

Bosman Services en de valkuil van de voorkennis

nov 28

Ziet u ze ook wel eens voorbijrijden, die busjes met vage bedrijfsnamen en dito slogans? Van der Wouw Projecten stond gisteren naast mij bij het stoplicht. Mooie, glimmende bedrijfsbus, prachtige belettering, maar ik heb geen idee welke projecten meneer of mevrouw Van der Wouw ‘doet’. En Bosman Services besteedt sinds kort een deel van zijn marketingbudget aan een mooi reclamebord bij de plaatselijke voetbalclub. Alleen vergat hij erbij te zetten welke services hij precies biedt.

Vergeten
Wat mij betreft zijn het twee voorbeelden van (zeer waarschijnlijk) enthousiaste vakmensen die vergeten zijn even uit hun voorkennis te stappen. Die niet hebben stil gestaan bij het feit dat niet iedereen weet welke projecten of services bedoeld worden. En dat is jammer. Van het geïnvesteerde geld in belettering en reclamebord en van de gemiste kans om hun kunsten op een goede manier voor het voetlicht te brengen.

Valkuil
Die valkuil van de voorkennis kom je veelvuldig tegen. Niet alleen op bedrijfswagens en reclameborden maar ook in allerlei teksten. In advertenties en brochures, in advertorials maar ook in online teksten, zoals op bedrijfswebsites.

Vermijd de valkuil van de voorkennis
Niet in deze valkuil vallen is eigenlijk heel simpel. Sta bij het schrijven van slogan of tekst even stil bij voor wie je schrijft en het waarom (doel). Weet de ‘ontvanger’ weinig of niets van uw werkzaamheden of van het onderwerp, houd daar dan rekening mee. Vermijd bijvoorbeeld jargon en schrijf zo concreet mogelijk. Bosman had er beter bij gezet: elektrotechniek. En Van der Wouw had er beter infraprojecten van gemaakt.

Nog een laatste tip: laat wat u hebt geschreven nalezen door iemand die niet direct met het onderwerp te maken heeft. Bijvoorbeeld een collega, buurman of gezinslid.

Geplaatst door Pieter | 28 november 2016
beletteren-01
Disclaimer Design door BuroPARK