Altijd een duidelijk verhaal.

Blog

Persberichten versturen: zinvol of niet?

dec 02

Een persbericht versturen naar relevante vakmedia, is dat nog van deze tijd? Het antwoord is: jazeker wel. Maar voordat je enthousiast begint te schrijven (of jouw freelance tekstschrijver inschakelt), is het verstandig even stil te staan bij ‘het nieuws’ dat je hebt te melden.

Wat is dat eigenlijk, ‘nieuws’?
Om te beginnen: nieuws is altijd actueel. Een maand na een gebeurtenis er een nieuwsbericht over schrijven, dat is meestal wat aan de late kant. Het kán wel, als het onderwerp belangrijk is voor een grote doelgroep. Stel dat het in juni al bekend is dat de bierprijs in het NAC-stadion omhoog gaat, dan is het toch nog interessant om daar in de regionale pers bij de competitiestart eind augustus over te schrijven. Er zijn immers bijna 19.000 supporters/lezers die ermee te maken krijgen.

Metallica plays Hazes
Verder geldt dat iets wat afwijkt van het normale vaak ook nieuws is. Dat Metallica in Amsterdam optreedt, is op zich niet heel bijzonder. Dat de heavy metalband tijdens het optreden liedjes speelt van André Hazes wel. Beroemheden vormen een aparte nieuwscategorie, dat is waarschijnlijk geen nieuws 😉. Conflicten zijn ook altijd goed voor media-aandacht. De vakbonden versus de werkgevers, bijvoorbeeld. Of het gekrakeel bij Forum voor Democratie eind 2020. You name it.

Nabijheid en herkenbaarheid zijn ook nieuwscriteria. Een relatief klein ongeval in de regio scoort vaak hoger in de nieuwsrubriek dan een groter incident aan de andere kant van de wereld. Emotie en human interest zijn vaak ook nieuwswaardig.

Bedrijfsnieuws? Vertaalslag maken!
Dat is allemaal leuk en aardig zolang het gaat om nieuwsartikelen voor een krant of een nieuwswebsite. Maar wanneer is een bedrijfsgerelateerd onderwerp nieuwswaardig? Gelden dan dezelfde redenen? Ja, in principe wel, maar je moet als schrijver/afzender wel een vertaalslag maken naar je onderneming en je doelgroep.

Daarnaast geldt de regel dat je commerciële boodschappen in een persbericht achterwege laat. Is het (te) lastig om een neutraal nieuwsbericht te maken? Overweeg dan om een advertentie te plaatsen of vraag aan het vakblad of je een branded content-verhaal (advertorial) kunt aanleveren.

Tips voor jouw persbericht:

· Houd de tekst kort en krachtig, bij voorkeur binnen 1 A4.

· Houd bij het schrijven de lezer in gedachten: wat is het niveau van zijn voorkennis, waarom is jouw onderwerp voor hem interessant?

· Vermijd jargon en een overvloed aan (technische) details.

· Vermeld de contactgegevens van de inhoudelijk deskundige waarmee de journalist eventueel contact kan opnemen. Zorg ervoor dat deze persoon in de dagen na het versturen van het persbericht ook bereikbaar is!

Geplaatst door Pieter | 02 december 2020
Metallica_creativecommonslicentie
Disclaimer Design door BuroPARK