Altijd een duidelijk verhaal.

Kennisoverdracht en storytelling

Storytelling

“Vertel me iets en ik zal het vergeten. Laat me iets zien en ik zal het misschien onthouden. Betrek me bij iets en ik zal het begrijpen en ernaar handelen.” Storytelling is in feite de oudste vorm van kennisoverdracht. Toen mensen nog niet konden schrijven, vertelden ze elkaar verhalen die gemakkelijk te onthouden waren. We zijn als mens ‘geprogrammeerd’ om verhalen beter te onthouden. En we vertellen ze graag door!

Kennis vastleggen

Kennis zit vooral tussen de oren. In de hoofden van medewerkers, ondernemers, bestuurders, managers. En dan gaat het vooral om die kennis die ‘het verschil maakt’: praktijkervaring, verworven inzichten, zelf gevonden oplossingen, et cetera. Dat vastleggen voor de opvolger is niet altijd eenvoudig.

Storytelling bij kennisoverdracht

Hoe werkt storytelling bij kennisoverdracht? Door de vertrekker én zijn omgeving te interviewen en het resultaat daarvan vast te leggen in een aansprekend verhaal. Klinkt simpel. Is het echter niet. Doe je het zelf (dat kan!) dan is gevaar dat het door de ‘waan van de dag’ uiteindelijk niet gebeurt. Of dat je de verkeerde vragen stelt. Of dat je bepaalde vragen helemaal niet stelt.

Met het inschakelen van een ervaren bedrijfsjournalist voorkom je dat je deze valkuilen in struikelt.

De bedrijfsjournalist is de aangewezen persoon om cruciale kennis op te sporen en vast te leggen.

Een bedrijfsjournalist

  • is een ervaren interviewer
  • vraagt door en is kritisch
  • kan goed schrijven
  • kan hoofd van bijzaken onderscheiden
  • heeft kennis van het bedrijfsleven
  • is onbevooroordeeld en neutraal

Mail uw vraag, of neem direct contact op: 06 – 467 25 906.

Disclaimer Design door BuroPARK